Recensie: Chris Bergson – All I Got Left

Chris Bergson - All I Got Left

Chris Bergson – All I Got Left
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services
Tekst: Jan Wolf

In het New York van 1976 zag Chris Bergson het levenslicht en op zeven jarige leeftijd pakte hij als piemke voor het eerst een gitaar op. Drie jaar later kreeg hij van zijn ouders een stapel albums voor zijn verjaardag, daar zaten platen tussen van onder andere Howlin’ Wolf , Muddy Waters, Mike Bloomfield, Otis Spann maar ook platen van Miles Davis en Thelonious Monk ontbraken niet. Voor de kleine Chris, die de blues schema’s al beheerste,  was het een feest om mee te leren spelen. Die muziek had een enorme impact op hem, zou hij later zelf verklaren.

Inmiddels behoort hij al jaren tot de betere bluesgitaristen en is naast leider van zijn Chris Bergson Band waarmee hij 2007 het bluesalbum van het jaar opnam volgens Mojo, ook een veelgevraagd gastmuzikant bij verschillende artiesten zoals Norah Jones, Levon Helm en Hubert Sumlin.

In 2015 werd hij opgenomen in de New York Blues Hall of Fame als een Master Blues Artist.

Naast zijn eerder genoemde werk voor anderen en zijn band heeft Chris tijdens de lockdown de kans gegrepen om een solo album op te nemen waarbij solo ook letterlijk solo betekent, zijn gitaar is de enige ondersteuning op het nieuwe album getiteld; ‘All I Got Left’.

De nummers die werden opgenomen voor de nieuwe plaat, tien stuks, bestaan uit nieuwe nummers, nieuwe uitvoeringen van oudere nummers en enkele covers. De opnames vonden plaats in maart van dit jaar in de Excello Recording Studio in Brooklyn, New York met Hugh Pool als producer van dienst. Een producer met staat van dienst als muzikant op zichzelf maar ook als producer van onder meer Taj Mahal.

De gekozen aanpak voor ‘All I Got Left’ vindt zijn oorsprong in de gevoelens van eenzaamheid en verlies zoals Chris ze ervoer tijdens wandelingen door de desolate straten van New York  ten tijde van de lockdown. Stuk voor stuk ingetogen en stijlvol gespeeld brengen ze niet alleen zijn kwaliteiten als gitarist voor het voetlicht maar ook zijn vocale capaciteiten zijn indrukwekkend te noemen. Op het kruispunt tussen blues en Americana vinden we het gevoel wat muzikaal de boventoon voert.

Een album dat wanneer het de rust en aandacht krijgt waar het om vraagt, zich ontpopt tot een bijzonder smaakvolle uitvoering van de blues en aantoont waarom Chris zo hoog staat aangeschreven.

01. All I Got Left
02. Laid Up With My Bad Leg in Lenox