Big Harp George – Living In The City
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Blues Mountain Records

‘Living In The City’ is het vierde album van de in San Francisco wonende zanger/mondharmonicaspeler Big Harp George. En met dit album overtreft de man de stoutste verwachtingen. Een uur lang worden we vermaakt met fantastische West Coast Swing van de in bijbehorende scherpe outfit gestoken Big Harp George en zijn loeistrakke band.

‘Living In The City’ opent met twee door de blazerssectie gedomineerde swingende bluesnummers (Build Myself An App en Smoking Tires), waarin de vier pijlers waarop de muziek leunt meteen al op de voorgrond treden: de fantastische blazersarrangementen van Mike Rinta, de gitaar van de onlangs overleden Little Charlie Baty en de stem en de mondharmonica van Big Harp George himself.

In het derde nummer, de titelsong Living In The City, treedt de chromatische mondharmonica voor het eerst naar voren in een swingjazz nummer waarin we heel even Toots Thielemans lijken te horen. Verrassend is ook het volgende nummer Heading Out To Itaipu. In Itaipu, op de grens van Paraguay en Brazilië, ligt het grootste waterkrachtwerk ter wereld. Niettemin begint het nummer enigszins bevreemdend met een Hot Club de France-intro (Django Reinhardt en Stéphane Grappelli), maar al snel wordt de Zuid-Amerika-connectie duidelijk: de song leunt op een mooi Bossa Nova-ritme en kent, naast de mondharmonicasolo en zeer fraaie vioolsolo.
Daarna komt een doo-wop nummer (Copayment) dat overgaat in een hilarische talking blues over de kosten van ‘hospital services’ en eindigt in een woedende orgelsolo.

Eén van de hoogtepunten van de plaat is het instrumentale Bayside Bounce, een swingblues die dan ook letterlijk de tent uitswingt. De sterke zang van Big Harp George komt nog eens extra naar voren in het Nat “King” Cole-achtige First Class Muck Up, terwijl gitarist Charlie Baty excelleert in Chew Before You Swallow.

‘Living In The City’ sluit af met een verrassende pianoballad (Enrique) over broederliefde  met (weer) een prachtige harpsolo gevolgd door een nog fraaiere vioolsolo. Daarna swingen we weer stevig verder met de drugssong Pusher In A White Coat, dat hier en daar aan de Paul Butterfield Blues Band doet denken, en het feest eindigt met een schitterende Latino Funksong (Meet Me At The Fence) die je pardoes in Mexico doet belanden.

Met ‘Living In The City’ heeft Big Harp George de ultieme West Coast Swingplaat gemaakt. Een tien met een griffel, zou mijn muziekleraar vroeger hebben gezegd.

01. Build Myself An App
02. Smoking Tires