Barry Hay & JB Meijers – For You Baby
Format: CD – LP – Digital / Label: Universal Music
Release: 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Sinds Golden Earring-frontman Barry Hay en producer en gitarist JB Meijers (onder andere bekend van De Dijk en The Common Linnets) beiden meewerkten aan Ilse DeLange’s televisieprogramma ‘Ilse’s Veranda’, zijn de twee onafscheidelijk. Na hun akoestische uitvoering van Radar Love bij De Wereld Draait Door in 2017, smaakte die samenwerking naar meer en bundelden de heren nogmaals hun krachten. Het resultaat is het eerste gezamenlijke album ‘For You Baby’ dat twaalf covers van bekende en minder bekende nummers bevat.

Barry Hay maakte eerder al twee cover-platen; ‘Love Sweat’ in 1995 met zijn band Golden Earring en ‘The Big Band Theory’ in 2008 met begeleiding door het Metropole Orkest. ‘For You Baby’ is een veel ingetogener album en daarmee heel anders dan je van de rocker zou verwachten. Toch is het absoluut geen ver-van-zijn-bed show want het merendeel van de songs zijn naar eigen zeggen ‘speciaal’ voor de zanger. Daarnaast hebben hij en JB Meijers gekeken naar wat goed werkte en welke toonsoorten goed bij zijn stem pasten. Overigens is het ook JB die de meeste instrumenten op de plaat heeft ingespeeld; waaronder gitaar, bas, cello, percussie, toetsen en drums.

Het album opent met het in het Zuid-Amerikaanse jasje gestoken If Not For You. Het nummer heeft in deze lekkere latin-uitvoering meer pit en power dan het origineel van Bob Dylan, ondanks dat deze trager gespeeld wordt dan het origineel. Het daarop volgende Heartbeat City, origineel van The Cars, past het beste bij Hay’s rock achtergrond. Niet alleen vanwege zijn stemgeluid, maar ook vanwege de gitaarriffs en licks van JB. Het typische jaren tachtig geluid van het origineel, dat met name werd gecreëerd door de toetsenpartijen, is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor subtiele toetsen en percussie en een heerlijke gitaarsound. Sweet Jane, dat officieel van The Velvet Underground is, is in de uitvoering van Hay en Meijers veel dynamischer en gelaagder. Het nummer wordt iets sneller gespeeld dan het origineel en heeft beduidend subtielere zanglijnen en gitaarpartijen. Bovendien heeft het een fantastische ritmesectie met heerlijk relaxte basloopjes en goede percussie. De pedal steel op de achtergrond geeft het nummer echt een Americana twist.
De keuze voor het vierde liedje, Bennie And The Jets van Elton John, is een verrassende keuze. Het is niet iets dat je verwacht van het duo, maar ze bewijzen met hun uitvoering dat het wel degelijk een song voor hen is. Het is een prachtig georkestreerde compositie met ook een hoofdrol voor de elektrische gitaar en fijn percussiewerk. De piano, zoals op Elton John’s versie, is volledig achterwege gelaten.

Het vijfde liedje op de plaat, Black Star, is opgenomen door Elvis Presley, maar is nooit uitgebracht omdat de platenmaatschappij het te zwartgallig vond. (Niet te verwarren met David Bowie’s Blackstar, één van zijn allerlaatste liedjes op het eveneens gelijknamige album dat twee dagen voor diens dood in 2016 verscheen). JB en Barry hebben het origineel zo dicht mogelijk benadert, maar er wel een kleine eigen draai aan gegeven zodat het geen één op één kopie wordt maar een mooi eerbetoon aan Elvis. Sowieso geldt voor ieder nummer op de cd dat het duo er een geheel eigen twist aan hebben gegeven. Ook aan Walking In Memphis van Marc Cohn is niet veel gesleuteld. Wel is het overgoten met een latin-sausje waardoor het toch net even anders klinkt.
King’s Call heeft dezelfde duistere ondertoon gehouden als het origineel van Philip Lynott (Thin Lizzy), niet alleen door Meijers gitaarspel, maar ook door Hay’s intense manier van zingen.
Deze drie nummers; Black Star, Walking In Memphis en King’s Call hebben alledrie met Elvis te maken en worden door Barry zelf betiteld als het ‘Elvis-trio’.

Op I Hope I Never (origineel van Split Enz) hoor je de Golden Earring frontman op zijn kwetsbaarst. Het is een melancholisch liedje met schaars gebruik van instrumenten waardoor Barry’s van emotie vervulde stem zeer goed uit de verf komt. Door het rauwe raspje in zijn stem gaat het werkelijk door merg en been.
I’m On Fire (van Bruce Springsteen) heeft door toevoeging van een banjo, een pedal steel en aangepaste gitaarlicks een fantastisch Americana/country tintje gekregen, maar ook de Latijns-Amerikaanse invloed is weer duidelijk terug te horen in de percussie. De cello op de achtergrond is eveneens een waardevolle toevoeging omdat het nummer zo meer drama krijgt en nog meer binnenkomt.
Southern Nights is, in de uitvoering van Barry en JB veel helderder, gelaagder en bovendien gewoon voor de volle honderd procent te verstaan. Allen Toussaint maakte er een beetje een onbeduidend nummer van met vocalen die klinken alsof hij zich onder water begaf tijdens de opnames.

Blue Bayou is het enige duet dat op ‘For You Baby’ staat. Barry zong het samen met de nu immens populaire Danny Vera. Ondanks dat de Bayou in Louisiana in de VS ligt, krijgt het nummer op deze plaat zowel salsa als Caribische klanken mee en verschilt daarmee behoorlijk van Roy Orbison’s versie. Het behoudt gelukkig wel dezelfde relaxte sfeer.
Such A Night is een lastig nummer om te zingen vanwege Dr. John’s typische timing. Dat doe je niet zomaar even. Toch is Barry Hay daar wonderwel in geslaagd. Hun stemmen zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, maar Hay geeft het nummer schwung op zijn eigen manier. Een mooie afsluiter van een bijzonder geslaagd album.

Hay en Meijers blijken een gouden duo te zijn die allebei hun eigen stijl hebben, maar die stijlen toch waanzinnig goed met elkaar weten te combineren. JB’s Americana en country invloed is duidelijk terug te horen terwijl ook Barry’s rock-hart door de liedjes heen klopt. Voor hem ligt de rock niet zozeer in de instrumentatie of de melodieën, zoals dat voor JB’s sound wel geldt, maar meer in de zanglijnen en manier van stemgebruik. Hij is overigens nog altijd goed bij stem, wat erg bijzonder is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten die toch beduidend aan kracht hebben verloren. (Hay is de zeventig inmiddels gepasseerd). Het fijne is ook dat alle teksten verstaanbaar zijn, in tegenstelling tot het gros van de originele versies. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Het lijkt alsof de twee heren het album met het grootste gemak hebben opgenomen. Het klinkt soepel, ongedwongen en het is alsof ze nooit anders gedaan hebben. Dat is de kracht van hun vriendschap. De chemie is er, het wederzijdse respect is er en de enorme klik die ze hebben klinkt in alles door.

‘For You Baby’ is een gemoedelijke, pure, eerlijke en interessante plaat vol verrassende versies van bekende en minder bekende songs. Het album blinkt niet uit in krachtpatserij maar juist in subtiliteit. Less Is zeker More in dit geval. Op naar het tweede album van dit duo, die er naar verluidt zeker komt.

Tracklist:
01. If Not For You
02. Heartbeat City
03. Sweet Jane
04. Bennie And The Jets
05. Black Star
06. Walking In Memphis
07. King’s Call
08. I Hope I Never
09. I’m On Fire
10. Southern Nights
11. Blue Bayou
12. Such A Night

Website:
Golden Earring
JB Meijers