American Aquarium – Lamentations
Format: CD – Digital / Label: New West Records

Tekst: Roelof Passies

American Aquarium heeft van mij al heel wat jaren extra aandacht. Hun optredens op Blue Highways in 2011 en Take Root in 2013 hebben  op mij toentertijd een verpletterende indruk gemaakt. Sindsdien is het hard gegaan met AA; met enige regelmaat traden ze op in de lage landen met steeds vollere zalen. En terecht; live gaat er zoveel energie van deze band uit, dat ze  je volledig inpakken.
De naam van de band is ontleed aan een lied van Wilco: “I Am Trying To Break Your Heart” waarin de eerste zin luidt: “I am an American aquarium drinker” wat zoiets betekent dat iemand zoveel drinkt als de volle inhoud van een aquarium.
Sinds de oprichting in 2006 is
Lamentations’het negende studio album. Nog steeds is het album Burn.Flicker.Die.’ voor mij het beste album van deze band.

‘Lamentations’ bevat tien nieuwe songs, met altijd die machtige krachtige, authentieke, diepe en onmiskenbare stem van BJ Barham als basis. Dit album is geproduceerd door Shooter Jennings en bevat een mengeling van meer akoestische songs tot  songs met meer rock. Het is  geen album waar je meteen heel vrolijk van wordt. De onderwerpen zijn nogal eens treurig van aard alhoewel het einde van het album weer een frisse en mooie blik op de toekomst geeft.

De opener is helemaal raak. Me + Mine (Lamentations) is tevens de title track van dit album; en helemaal terecht. Wat een geweldige start van dit album. Wat nog rustig begint eindigt in een grote apotheose. BJ Barham neemt je mee naar het diepe Zuiden van de Verenigde Staten en laat horen hoe verdeeld men daar is. De problemen waar ze mee zitten; geen werk, armoede, woningnood en drugs. Links en rechts maken allerlei beloftes maar maken die niet waar.
Dit nummer kan weleens het beste nummer zijn wat ooit is gemaakt door BJ Barham en zijn gevolg Het geeft zoveel kippenvel, zijn stem, de opvoering van het bombastische geluid;  waanzinnig mooi!!.
Kenmerkend voor de muziek van AA is altijd de pedalsteel gitaar geweest; ook nu is dat weer veelvuldig te horen zoals in het nummer Before The Dogwood Blooms. H
et derde nummer Six Years Come September is een echte Bruce Springsteen song. De tekst zou zo van hem kunnen komen. “I got a picture of you holding a picture of her,  taped to the dash of my car” .De relatie is al zes jaar voorbij maar nog steeds mijmert BJ Barham over de liefde die hij toen is verloren. En dat is nou net de verrassing. Het is een metafoor voor de alcohol die hij zes jaar geleden heeft afgezworen. Ook hier de overheersende pedalsteel gitaar; wederom een hoogtepunt op dit album.
Het nummer Start With You is steviger en zal live in de stadions beter tot zijn recht komen. Dat geldt ook min of meer voor het country-achtige  Brighleaf + Burnley.
The luckyer You Get is een echte meezinger. The Harder You Work, The Luckyer You Get is een wijsheid die hij van zijn vader heeft meegekregen. Het nummer The Day I Learned To Lie To You is heel verrassend. Nieuw is de intro met een prominent elektrisch piano sound.  Met daardoor heen; hoe kan het ook anders de pedalsteel. Wel een treurig lied, BJ Barham vertelt hoe hij in het verleden een fout heeft gemaakt en daar heel veel spijt van heeft.
The Long Haul begint wederom met het verhaal over de alcohol. Je zou kunnen zeggen dat hij geen American Aquarium drinker meer is. Volgens sommigen zou BJ Barham niet meer dezelfde zijn en de songs  die hij schrijft minder diepgang hebben. Overeenkomst met Jason Isbel ligt voor de hand. Beiden hebben ze de alcohol vaarwel gezegd, en wat mij betreft maken ze betere muziek dan ooit.

Resumerend kan ik stellen dat dit album van American Aquarium alle voorgaande albums overstijgt. De verhalen zijn van alle dag, die we allemaal doormaken. De ups en downs, grote en kleine overwinningen als gevolg. Diegene die dat kunnen  doorstaan komen lang niet altijd boven aan maar ergens in het midden terecht. Maar voor zichzelf en de omgeving zijn ze de grote winnaars.

BJ Barham is een geweldige songwriter, gezegend met een fantastische stem en een geweldige band om zich heen.  Hij wordt steeds beter en  met nummers  Me + Mine (Lamentations), Six Years Come September en The Long Haul bevat dit album machtige hoogtepunten.

In deze Corona tijd kijk je al  vooruit wanneer je weer een concert zou kunnen bezoeken. Ik hoop toch van ganser harte dat de voorgenomen tour in oktober later dit jaar door gaat. Smachtend kijk ik daar naar uit, ondertussen kun je nu al  genieten van dit waanzinnige mooie album.

Kopen deze cd, absolute topper van dit jaar.

01. Me + Mine (Lamentations)
02. Before The Dogwood Blooms