A.J. Croce – By Request
Format: CD (ook gesigneerd) – Vinyl – Digital / Label: Compass Records

Het nieuwe album van A.J. Croce heet By Request’. Zeer toepasselijk, want in het is inderdaad een album met verzoeknummers. De tracklist bestaat uit lievelingsnummers van Croce zelf en van zijn vrienden en bekenden. Het repertoire is langzaamaan ontstaan tijdens gezellige avonden muziek maken bij Croce thuis. ‘Roept U maar’, moet het daar vaak geklonken hebben en zo kwam de tamelijk bonte verzameling nummers tot stand.

Van Nothing From Nothing (Billy Preston) tot Only Love Can Break Your Heart (Neil Young) en van Sail On Sailor (Beach Boys) tot Stay With Me (Faces). Aangevuld met Allen Toussaint’s Brickyard Blues en Ooh Child van Motown-groep The Five Stairsteps. Zo’n tracklist maakt nieuwsgierig, zeker als Randy Newman’s Have You Seen My Baby en Better Day van Sonny Terry & Brownie McGhee ook ten gehore worden gebracht.

Het eindresultaat valt niet mee, helaas. Vrijwel alle nummers krijgen een make-over met dikke A.J. Croce saus: pompende piano in de beste Fats Domino-stijl, en veel, heel veel knallende blazers en prominent aanwezige female backing vocals. Het tempo ligt vaak hoog, zo niet te hoog (Nothing From Nothing, Have You Seen My Baby) en de gekozen vertolkingen doen meestal geen recht aan het origineel. De sfeer van Neil Young’s breekbare klaagzang Only Love Can Break Your Heart is totaal verdwenen en vervangen door een gospelachtige,  Amerikaanse mainstreamrock invulling. Hetzelfde geldt voor Randy Newman’s lichtelijk slepende Have You Seen My Baby. Ook daar is alles opgepoetst en glad gestreken, en wordt het dus een gewoon popdeuntje, net zoals de meeslepende melodieusheid van Sail On Sailor node gemist wordt.

A.J. Croce is geen Rod Stewart en dus geen grofgebekte, seksistische vrouwenverslinder die lachend teksten zingt als “I don’t mean to sound degrading, but with a face like that you got nothing to laugh about”. Hij is veel meer een charmante, voorkomende liefhebber van lekker klinkende Amerikaanse AOR-rock in de stijl van Bob Seger en Bob Malone.

Gelukkige uitzonderingen zijn Better Day en San Diego Serenade. De ingetogen instrumentatie van Sonny Terry & Brownie McGhee’s Better Day -met op gitaar Croce’s buurman Robben Ford– maakt dat het nummer zich in positieve zin onderscheidt van de tamelijk eenduidige inkleuring van de meeste andere nummers. San Diego Serenade is een van de weinige nummers waar Croce kans ziet het tempo echt te laten zakken en de blazers het geluid subtiel inkleuren en niet -zoals in de meeste andere nummers- voortdurend volop schetteren en schalmen.

Als je By Request’ beluistert met in gedachten dat Croce gewoon wat lekkere nummers voor en met vrienden wilde spelen, is het een gezellig album. Als je hoopte op creatieve en originele vertolkingen van minder vaak gecoverde nummers (Stay With Me, Sail On Sailor, Have You Seen My Baby) of tamelijk obscure nummers als Ooh Child, kom je helaas van een koude kermis thuis.

Maar, Groce kiest zijn eigen weg en leunt niet op zijn afkomst (zoon van Jim Croce). Dat siert hem en ik ben dus zo vrij vooral benieuwd te zijn naar nieuw, eigen werk.

01. Nothing From Nothing (Billy Preston)
02. Only Love Can Break Your Heart (Neil Young)