Concertverslag: New Blues Festival Assen 2021

Concertverslag New Blues Festival Assen 2021

New Blues Festival
De Bonte Wever, Assen
15 oktober, 2021

Na een jaartje te hebben overgeslagen vindt op vrijdag 15 oktober het “New Blues Festival” weer plaats. Het festival wordt voor de vijfde keer georganiseerd, dit is dus een lustrum editie! De line-up is ook ditmaal weer zeer interessant en bestaat uit Danny Bryant, Erwin Java’s Travel Party met Sean Webster, Wille And The Bandits en de José Ramirez Band, kortom een mooi gevarieerd programma!

Het New Blues Festival Assen is een gezellig festival met een mooie selectie van artiesten uit binnen- en buitenland.

Tekst en foto’s: Nineke Loedeman. Alle foto’s van de avond zijn te zien in het album New Blues Festival Assen 2021.

Iedere band speelt 50 minuten (wat eigenlijk niet zoveel is!) en het Asser Blues Collective onder leiding van gitarist Roelof Meijeringh heeft speciaal voor deze lustrum editie drie sets samengesteld. Zij zorgen op het kleine podium voor de muzikale intermezzo’s.

Wille And The Bandits photography Nineke Loedeman-20

Om 19.00 mag de Britse topformatie Wille And The Bandits het festival openen en dat doen ze op fantastische wijze. Het kwartet onder leiding van Wille Edwards zet de toon met hun indringende klanken van rock, blues, folk en groove. De mannen zijn blij weer te kunnen toeren en Nederland behoort tot hun favoriete plekken. Binnenkort komt hun nieuwe album ‘When the World Stood Still’ uit en vanavond horen we daar al verscheidene swingende nummers van! Het publiek kan deze opzwepende muziek wel waarderen en Wille And The Bandits heeft er na vanavond weer heel veel nieuwe fans bij!

Wille And The Bandits photography Nineke Loedeman-6

Frontman zanger/gitarist Wille Edwards, drummer Tom Gilkes, bassist Harry Mackaill en (jarige) toetsenist Evan Newman zetten een korte maar immens strakke en energieke set neer die van begin tot eind swingt en weten zo het publiek 100 % te enthousiasmeren. Wat een wereldband!

Wille And The Bandits photography Nineke Loedeman

Wille And The Bandits photography Nineke Loedeman-21

Wille And The Bandits photography Nineke Loedeman-11

Tussendoor naar het Asser Blues Collective, die werkelijk de sterren van de hemel spelen! Zangeres Beau Veldkamp staat te midden van Roelof Meijeringh, Thomas van den Berg, Ruud Vleij en Scophile Jan en samen wordt hier telkens een sprankelende, dampende set neergezet. Zelfs als de podiumlichten het even begeven, houdt het vijftal het gas er vol op. Uitstekende gelegenheidsband!

Asser Blues Collective photography Nineke Loedeman-4

Erwin Java Sean Webster photography Nineke Loedeman-14

Vervolgens is het de beurt aan Erwin Java’s Travel Party ft. Sean Webster. Deze mannen behoeven geen enkele introductie natuurlijk. Gitarist Erwin Java (1956) heeft een waanzinnige staat van dienst. Zo maakte hij deel uit van onder andere White Honey, Herman Brood’s Wild Romance en maar liefst 25 jaar van Cuby & the Blizzards. Ook Sean Webster geniet grote bekendheid vanwege zijn doorleefde stem en gepassioneerd gitaarwerk.

Erwin Java Sean Webster photography Nineke Loedeman-19

Erwin Java Sean Webster photography Nineke Loedeman

Een flinke portie gitaardoorspekte blues van de bovenste plank wordt ons voorgeschoteld en het uitzinnige publiek smult! We horen zowel stukken van Erwin’s solo album ‘Keepin It Real’ (2017), als materiaal uit Sean Webster’s eigen omvangrijke oeuvre waaronder het schitterende Hear Me Now. Mooi om te zien zijn de gitaarduels tussen beide gitaarhelden maar de gehele band is on fire!

Erwin Java Sean Webster photography Nineke Loedeman-5

Bassist Guus Strijbosch, toetsenist Bas Mulder en drummer Marcel Wolthof leggen simpelweg een fantastisch basis voor Java en Webster! De mannen maken er een echt bluesfeest van en geven het beste van zichzelf.

Jose Ramirez photography Nineke Loedeman-2

Blues From Costa Rica! Zo introduceerde de jonge José Ramirez enkele jaren geleden zijn muziek in Europa. De jaren van hard werken en verhuizen naar de VS resulteerden in flinke muzikale groei en leverde samenwerkingen op met grote bluesartiesten als Anson Funderburgh, Buddy Guy en Janiva Magness. In 2020 kwam zijn debuutalbum ‘Here I Come’ uit, geproduceerd door Anson Funderburgh en waarop diverse gerenommeerde bluesvrienden meespeelden.

Jose Ramirez photography Nineke Loedeman-16

Nu dus eindelijk weer in Europa voor een grote toer. José speelt met een supergelikte band nl. Brant Leeper op keyboards, Rick King achter de drumkit en Franco Torterolo op de basgitaar. Het geheel draait als een trein en met de getalenteerde José als bandleider wordt de zaal flink op de kop gezet.

Jose Ramirez photography Nineke Loedeman-5

Jose Ramirez photography Nineke Loedeman-10

José toont zich een fantastisch entertainer en brengt zijn blues écht dicht bij zijn publiek. Tof zoals hij van het podium afstapt om zijn zinderende soleerwerk rechtstreeks voor en in zijn publiek te spelen. Knap zoals hij de laatste jaren uitgegroeid is tot een geweldig muzikant. José speelt de komende weken in diverse Nederlandse, Duitse en Belgische zalen!

Danny Bryant photography Nineke Loedeman-24

De Britse Danny Bryant staat al bijna 20 jaar in de top van de Europese bluesscene en is een graag geziene gast in Nederland. De vele uitverkochte clubtours door Europa en talloze grote festivaloptredens hebben Danny en zijn band een enorme en loyale schare fans over de hele wereld opgeleverd. Vanavond staat deze gitaarbeul met drummer Dave Raeburn, toetsenist Jamie Pipe en bassist Paul Mallatratt op het podium.

Danny Bryant photography Nineke Loedeman-3

Danny Bryant photography Nineke Loedeman-18

Danny is opgetogen dat hij eindelijk weer kan spelen en trapt zijn uitgebreide tour af voor dit publiek. Binnenkort presenteert hij zijn 8e album alweer: ‘The Rage To Survive’, een album met een pakkende, veelbelovende titel! Natuurlijk worden er diverse nummers van dat album gespeeld, naast ‘gouwe ouwe’ als ‘Knockin’ Of Heavens Door’ en een verschroeiende uitvoering van ‘Heartbreaker’….Het geluid van de versterker is soms wel erg storend maar veel fans malen daar geen seconde om. Danny is simpelweg The Man!

Danny Bryant photography Nineke Loedeman-25

Klokslag 24.00 uur is het allemaal voorbij en de zaal vol blije mensen loopt langzaam leeg. Gelukkig hoeven wij niet meer naar huis te rijden maar overnachten in het goed geoutilleerde De Bonte Wever. Erg fijn. Kudos voor de werkelijk uitstekende organisatie. Volgend jaar weer?

“Het festival is een plek waar bluesliefhebbers elkaar kunnen ontmoeten, samen muziek kunnen luisteren en daarover kunnen praten.” Dat is 100 % gelukt!
New Blues Festival Assen is een samenwerking tussen de Bluesstichting Assen en De Bonte Wever.

New Blues Festival Assen 2021 - banner