Review: Steve Vai – Vai/Gash

Steve Vai - Vai Gash

Steve Vai – Vai/Gash
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mascot Label Group – Favored Nations
Release: CD/Digital 23 januari – Vinyl LP: 24 februari 2023

Steve Vai, wie kent hem niet, deze avontuurlijke, talentvolle, innovatieve en virtuoze heavy rockgitarist, die eerst naam maakte bij Frank Zappa, daarna bij Alcatraz, bij ex-Van Halen zanger David Lee Roth, toen als (tijdelijke) vervanger van ‘onze’ Adje Vandenberg in Whitesnake en daarna zowel als soloartiest als in het gitaristentrio G3. Als veertienjarig jochie nam hij gitaarles bij die andere avontuurlijke, talentvolle, innovatieve en virtuoze heavy rockgitarist, Joe Satriani (die bijvoorbeeld ook de leraar was van Metallica’s lead gitarist Kirk Hammett).

In 1990 won Vai heel veel prijzen, zoals voor beste allround gitarist, beste metalgitarist, beste instrumentale rockgitarist, beste instrumentale rockalbum (‘Passion and Warfare’) en beste instrumentale rocknummer. In 2016 kreeg hij de prestigieuze Sena Performers European Guitar Award uitgereikt, die o.m. ook werd ‘gewonnen’ door collega’s als Brian May, Jan Akkerman, Adrian Vandenberg, Steve Lukather en (kortgeleden) Steve Hackett.

Inmiddels is Steve, 62 jaar, niet alleen in de harde rockwereld een fenomeen. Zo werkte hij ook met verschillende orkesten zoals ons Metropole Orkest en deed hij diverse filmsoundtracks. In de film Crossroads (1986), waarin hij te zien was als gitarist van de duivel. Vorig jaar verscheen zijn nieuwste album ‘Inviolate’, dat wereldwijd lovende recensies kreeg.

Dan nu dit album, ‘Vai/Gash’ getiteld. Dit album heeft zo’n 30 jaar op de plank gelegen en de reden hiervoor is begrijpelijk, want nadat Steve Vai rond 1990 geobsedeerd raakte door motorrijden en de bikercultuur ging hij daarom ook songs schrijven om dit in zijn muziek te verwerken. Door een gezamenlijke vriend kwam hij in contact met de toen 21-jarige Johnny “Gash” Sombretto, die voor Steve de ideale zangstem had om eens een ‘ouderwets’ hardrockalbum te maken. Gash was ook een diehard motorrijder die voordat ze elkaar ontmoetten al meerdere motorongelukken had gehad.

Aan de opnamen werkte Steve, als hij even niet op tournee was of met een eigen album bezig was, wat betekende dat dit over een periode van enkele jaren gebeurde. Helaas kreeg hij in 1998 een telefoontje van de zus van Gash, die hem vertelde dat deze was omgekomen bij een motorongeluk. De plaat die ze samen gemaakt hadden bleef tot nu toe op de plank liggen en pas kortgeleden bedacht Steve dat hij dit bijzondere werkstuk openbaar wilde maken, wat nu dus gebeurd is.

De muziek op het album zou ik willen beschrijven als vrij traditionele hardrock, waarbij het gitaarwerk van Steve Vai uiteraard een grote rol speelt.

Het album opent met een geweldige rocksong, In The Wind getiteld, een uitstekende opener. John Sombretto was zo te horen een prima rockzanger, perfect voor deze muziek. Het is dan ook jammer dat er slechts acht songs op Vai/Gash staan, want ik zou er graag veel meer willen horen. Alle acht zijn zeer de moeite waard en de afsluiter Flowers Of Fire is een mooie ballad geworden. Jammer dat we deze songs nooit live hebben kunnen horen. En het feit dat dit album ruim dertig jaar verborgen is geweest betekent wat mij betreft niet dat het gedateerd klinkt!

01. In The Wind
02. Busted
03. Let’s Jam